Card 1
Term
ESP (Emotional Selling Proposition)
Definition
Fokus på de følelser eller den livsstil, produktet associeres med.
Card 2
Term
Kanylemodellen
Definition
En (forældet) model for mediepåvirkning, der antager, at mediet 'indsprøjter' budskaber direkte i modtageren, som passivt tager imod.
Card 3
Term
Ciceros pentagram
Definition
Model til analyse af kommunikationssituationen: Afsender, Modtager, Emne, Situation, Sprog.
Card 4
Term
Narrativ reklamefilm
Definition
Reklametype der fortæller en lille historie (fiktion), hvor produktet ofte spiller en rolle i løsningen af en konflikt. Benytter ofte humor eller overraskelse.
Card 5
Term
Voice-over-plus format (Oplysende)
Definition
Som voice-over, men med et (ofte humoristisk) spil mellem lyd- og billedside.
Card 6
Term
Testimonial format (Oplysende)
Definition
Almindelige mennesker eller skuespillere udtaler sig positivt om deres erfaringer med produktet.
Card 7
Term
AIDA-modellen
Definition
Model for reklamens virkning: Attention (opmærksomhed), Interest (interesse), Desire (ønske), Action (handling).
Card 8
Term
USP (Unique Selling Proposition)
Definition
Fokus på produktets unikke, konkrete egenskab eller fordel.
Card 9
Term
Voice-over format (Oplysende)
Definition
En stemme på lydsiden forklarer, mens billedsiden illustrerer.
Card 10
Term
Presentér format (Oplysende)
Definition
En person (fx ekspert eller kendis) præsenterer produktet direkte til kameraet.
Card 11
Term
Oplysende reklamefilm
Definition
Reklametype der fokuserer på fakta og information om produktets egenskaber og fordele (denotativt niveau).
Card 12
Term
Lyrisk reklamefilm
Definition
Reklametype der fokuserer på at skabe stemninger og følelser og koble produktet til positive værdier, ofte uden direkte at vise produktets funktion.